Thursday, October 22, 2009

چه عواملی سبب می شود یك فرد دست به خودكشی بزند ؟


علل خودكشی- اختلالات روانی : از جمله ا عتیاد به مواد مخدر و مشروبات الكلی ، بیماری افسردگی ، بیماری اسكیزوفرنیا ( نوعی بیماری وخیم روانی كه فرد دچار توهم و هذیان می گردد)، حملات اضطرابی شدید توأم با ترس و وحشت ، ترس های مرضی ، حالات خشم ، و عصبانیت های ناگهانی .
آمار نشان می دهد كه 95 % از افرادی كه خودكشی می كنند دچار اختلال روانی هستند، از جمله 80 % بیماران افسرده ، 10 % بیماران ا سكیزوفرنی ، 5 % افرادی كه دچار زوال عقل و حالات هذیانی هستند خودكشی می كنند.
نظریه روانكاوی :از دیدگاه روانكاوی ، خشم وخصومت درونی و ناخود آگاه نسبت به فرد مورد علاقه به آن حد زیاد است كه می خواهد آن فرد را به قتل رسانده و بكشد ؛ اما چون توان انجام آن را ندارد دچار كشمكش شدید می گردد و این كشمكش بین علاقه و خشم ا یجاد می شود و در نتیجه برای رهایی از این كشمكش دست به خودكشی می زند. ( همان گونه كه ذكر گردید این حالت و این كشمكش اغلب ناخودآگاه است و فردی كه خودكشی می كند آگاهی روشنی از این حالت و كشمكش ندارد) به زبانی دیگر، نفرت به وجود آمده و ناخودآگاه موجب بروز و ایجاد احساس گناه می گردد كه فرد اقدام به خودكشی می نماید .موضوع و یا علت دیگر :عدم هماهنگی بین انگیزه های فرد و عدم توانایی در برآورده نمودن و یا برآورده شدن انگیزه ها و عدم سازگاری بین این دو حالت ، می تواند عاملی باشد كه فرد اقدام به خودكشی نماید

عوامل دیگر خودكشی :

فرار از ناملایمات و شكست ها .
- فرار از فشارهای روانی كه احساس می شود یا به نظر می رسد كه پایان ناپذیر است.
- فرار از احساس گناه شدید.
- فرار از مجازات شدن .
- میل به خودآزاری شدید. ( به این دلیل با تیغ ، چاقو و یا امثال این ها به خود آسیب می رسانند.)
- آرزوی مرگ و مردن.
- احساس ناامیدی ، بیچارگی و درماندگی .
- سعی در نشان دادن درد درونی خود. ( خودكشی می تواند نوعی رفتار باشد كه می خواهد از این طریق به دیگران بفهماند كه تنهاست.)
- ترس از تغییر موقعیت هایی كه ممكن است و یا احتمال دارد اتفاق بیفتد و فرد چنین احساس می كند كه این تغییر برای وی غیر قابل تحمل است .
- به وسیله خودكشی كردن ، می خواهد دیگران را تنبیه نماید ( فرزندانی كه خودكشی می كنند ، با خودكشی كردن می خواهند پدر یا مادر ، یا هر دو را تنبیه نمایند. )
- به وسیله خودكشی می خواهد خشم و عصبانیت خود را نشان دهد.
- فردی كه خودكشی می كند هیچ گونه انگیزه یا نیازی برای زیستن و زندگی كردن ندارد.